Massa Malaysia och Lite Singapore

Nejhej sa vi och gav upp pa Thailand och dess eviga regn, bokade biljett och flog till Malaysia! Eftersom vi aldrig behovt sova på någon tågstation/flygplats motsv. Så tyckte Rikard att det var dags att gora det när vi ändå kom på kvällen och så blev det! På restaurangens mjuka heltäckningsmatta spenderade vi kvällen, natten och hela formiddagen dagen därpå då Johanna vaknade forst halv 1 Malaysisk tid! När flygplatssovandet var avklarat dundrade vi vidare mot staden som mest bara är känd for sina snuskigt hoga hus, Kuala Lumpur!

Efter att ha bott hyfsat billigt och hyfsat bra standard i både Vietnam, Kambodja och Thailand visade det sig att vill man ha budgetboende i Malaysia så snackar vi verkligen skrubbar med betonggolv och en madrass! Nyttigt och härdande.

Vi spenderade 4 nätter i storstaden och  tittade b.la. på en stora grottor ”Batu Caves” och de där hoga husen ”Twintowers/Petronas towers” både uppifrån från ett fruktansvärt hogt utkikstorn 276 meter over marken ”Menara Kuala Lumpur, 421m” och nerifrån. De där hoghusen ÄR verkligen ENORMA! Hojhoj! Under sightseeingturen ledd av Johanna och hennes karta hittade vi tre svenskar som var ytterst trevliga, kvällen bjod på Dansk ol och skitsnack på svenska. Trevligt trevligt mycket trevligt!

Efter storstaden åkte vi ut till on Tioman på västra (Peninsular) Malaysias ostkust. Efter att ha gjort oss av med en jobbig britt och hennes nyfunne Italienske pojkvän Ortodeus tog vi in på en snuskig bungalow men bara 10 meter från stranden. MEN mormor och morfar Norberg och alla andra som soker ett par veckor totalt lugn och ligga på en helt ode strand och läsa bok och bara vila upp sig, ni bor fundera på att slänga Thailand i väggen och åka hit i stället. Lugare ställe får man leta efter!

Tioman var en väldigt exotiskt o, overrallt holl vi pa att trampa pa meterlånga varaner , läbbigt! Men som redan nämnt var den väldigt fin och lugn också så vi hade några skona dagar där innan vi begav oss tillbaka mot fastlandet.

Nästa blir Singapore någon dag sedan är det Borneo for hela slanten!

Singapore

När vi trottnat på att ligga på stranden och ha det alldeles for bra så tog vi en bussresa (den värsta så här långt på resan, då busschaffisen enbart släppte gaspedalen när det var någon som skulle på bussen, GALEN GUBBE! aldrig mer buss i Malaysia kändes det som efteråt!) till Johor Bahru, det är boarderstaden från Malaysia till Singapore och från Johor Bahru gick just det flyget som vi skulle ta for att komma till Borneo . Men där visade det sig inte finnas nåra hotell motsvarande att sova på om man inte är rik som ett troll. Beslutet blev foljande: Vi låser in våra väskor på busstationen i Johor Bahru, tar endast det nodvändigaste och sätter oss på en buss till Singapore istället. Sagt och gjort.

Väl framme på Queenstreet busstop i Singapore skymtade vi vår forsta blå/gula IKEA lastbil! Himmel på jorden tänkte vi och rusade dit. Chafforen var ute på vift så vi satte oss på trottoaren och väntade. Inom kort kom en man (en IKEA mobelmonterare) med sin flickvän, eftersom vi var så entusiastiska over att det fanns ett (två till och med) IKEA-varuhus i staden och inte riktigt forstod hur vi skulle hitta det erbjod sig mannen att kora oss dit!
Det var en bra bit och inte nog med att vi fick skjuts ända fram, vi fick en hel sightseeing genom staden bland alla hoga hus och häftiga, även en bilolycka fick vi bevittna dock inte så kul då det låg en dod mämnniska på vägen!

Väl framme tackade vi så hjärtligt for turen med dokumenterande foton och facebook adresser! Så var det äntligen dags att stiga in på det som är mest svenskt utav allt svenskt ett stort fint gul/blått IKEA varuhus! Gissa om Rikard var glad! Vårt mål med hela IKEA vistelsen var såklart att äta svensk mat.. och mer svensk mat är svårt att hitta.. kottbullar med brunsås, lingon och potatis samt en semla till efterrätt! MUMS pannkaka!

Färden gick vidare genom staden och eftersom vi bestämt oss att snåla på resbudgeten skulle vi inte ta in på något hotell, det var for dyrt i Singapore! Vi spenderade kvällen runt på gator och parker tills vi slutligen hamnade på ett Mcdonalds med 24timmars oppettid där vi tillbringade sena kvällen, natten och morgonen innan vi begav oss på ännu en rundvandring och sedan tillbaka till queenstreet och bussen till Malaysia igen.

Tillbaka till Malaysia kom vi och efter sisodär 2,5 timme väntades på busshållsplatsen, innan busskillarna kunde bestämma sig om att det inte skulle komma en buss som gick till flygplatsen ikväll, tog vi en taxi till dit. Vi hamnade på en heltäckningsmatta där vi sov så gott det gick!

Planet gick och flog och landade som det skulle i Kuching på Malaysia/Borneos mark! Nu befinner vi oss återigen på Kuchingsflygplats efter en natt på ett guesthouse med kackerlacksjagande och missade båtar. Imorgon flyger vi norrut till en stad vid namn Mira, det blir alltså ännu en natt på en flygplats... vi borjar bli rutinerade!

Nästa inlägg kommer forhoppningsvis inom snar tid och även ett litet kortare (eller mycket kortare rättare sagt)! Vi ska bättra oss på bloggskrivandet!

Puss och hejsvej i det svenska vårvädret!