HAJ och regnigt Thailand!

Det dåliga vädret på ostkusten och ryktet att vädret var bättre på västkusten gjorde att vi bokade en resa direkt till Phuket! Men resan från Koh Tao till Phuket var omständigare än vi forst tänkt! Forst blev vi skjutsade i en oppen taxi i sporegn till båten där vi skulle tillbringa natten! Nattbåten som skulle ta oss tillbaka till fastlandet var en gammal bilfärja som de gjort om till en passagerarbåt och de skona "sängarna" där vi skulle sova bestod av en rad plastiga madrasser och man kände sig lite som en illegal flykting! Men efter en väldigt gungande och lite smått illamående men ändå rätt skon båttur på 10 timmar va vi framme! Men det är nu problemen borjar uppstå.. vi skulle nämligen med en buss till Phuket! Forst fick vi vänta 40min vid piren, sedan blev vi korda till ett ställe där vi fick vänta nästan 2 timmar och efter det ännu ett nytt ställe men ingen buss i sikte. Det var meningen att bussen skulle gå kl 7. När kl var 8 kom vi till det tredje stället där de forst sa att bussen gick 8.30 men efter ett tag ändrade de sig till 9.30 och inte nog med det var det en lokalbuss som skulle stanna overallt och ta 6 timmar! (På biljetten vi kopte stod det att vi skulle va framme i Phuket kl.11.. vilket vi insåg skulle bli en omojlighet!) MEN vi hade ett annat allternativ, vi kunde betala 200 Baht var for att åka minibuss och komma direkt till en av beacherna, Patong, i Phuket! Bullshit! Vi stod emot lurerierna och väntade, det gjorde vi helt rätt i! For när klockan blivit 8.40 fanns det tydligen en buss till Phuket och de som redan betalat 200 Baht for att komma till beachen fick åka i samma.. det var många sura miner den resan! Men till slut kom vi fram till Phuket town... vilket till vår STORA besvikelse var ingenting, inga affärer oppna, inga turister alls, ingenting overhuvud taget, bara en smutsig tråkig stad! Vi tog in på ett billigt hotell och bokade biljetter till Phi Phi island dagen efter!

En bortglomd bild från Koh Tao som visar hur skont det kan va att resa!

Phi phi var hm.. inte riktigt vad vi forst tänkt.. det va regnigt, ingenting att gora, alldeles for dyrt och dessutom hamnade vi långt bort från civilisationen i en äcklig bungalow med alldeles for hogt pris! Vi vandrade in till stan och overvägde våra alternativ.. till slut kom vi fram till att forst åka på en dykartur och sen bege oss tillbaka till Phuket, denna gång Patong (dit alla svenskar åker och festar).. där vi kan fordriva tid med bla. shopping och bio tills regnet forsvunnit!

Men nu till det absolut roligaste och häftigaste under dessa dagar.. dykarturen!! Sikten var grym (eller bäst hittills, longway), man såg ungefär 25 meter åt alla håll, massa fiskar och coola saker overrallt! Men det var inte det bästa.. det absolut bästa med hela trippen som vi verkligen hoppats på att få se och som till slut visade sig var HAJ, en Blacktip reef shark! På nära håll dessutom, typ 5 meter ifrån simmade den runt omring oss! Så vackert och häftigt att se och inte ett dugg läskigt, man känner sig så säker under vattnet och när den väl simmade iväg ville man se mer och mer och mer! Det kan vi leva länge på!

HAJEN!

Efter Phiphi åkte vi tillbaka over det gungande havet till Phuket.. eller till piren! Vi kände inte for att sponsra de jobbiga taxichafforerna med mer pengar än de fortjänar så vi valde att ta en härlig promenad i spöregn in till Phuket town och därifrån ta billiga blåa 25 Baths lokalbussar till Patong (det känade vi förövrigt 300 Baht på) Promenaden in till stan och de blåa bussarna tog oss efter ett halkande in i motorcyklar och lite skrapade knän for Johannas del 1 och en halv timme! Väl värt det!

Väl framme i Patong hamnade vi på ett relativt billigt dorm guesthouse där vi nu känner att vi trivs rätt bra! Dagarna här ser rätt lika ut.. det regnar och regnar och regnar och regnar. Så det vi gjort/gor är att sy upp klänningar till Johanna, rikard va sugen men det gick inte uppsyningsmännen med på så han fick nöja sig med en shorta och 3 flugor, tittat på film på vår fina bangkokdator, ätit snacks, träffat roliga canadensare som bjöd oss på massa drinkar, skakat rumpa på Whiteroom Phuket och mest bara slappat och hoppat i vattenpölar!

Men nu är vi bli lite trotta på detta dåliga väder och denna stad så imorgon tar vi flyget till Kuala Lumpur istället! (synd bara att väderprognosen ser likadan ut där, men det är roligt med en ny stad och ett nytt land iaf!)

Vi ses i ett annat land!

Thailand – lite Bangkok – Koh Tao, dyka dyka dyka

Vår Bangkok vistelse varade i några dagar med shopping, bio, kostymuppsyning och sporegn! Sedan åkte vi en pissluktande nattdubbeldeckare  till  båten som forde oss ut till Koh Tao.

På båten till Koh Tao blev vi påhoppade av 14 olika dykforetag och vi fastnade for ett som gav oss gratis boende i 6 dagar och frukost i 4 under tiden som vår Open water kurs pågick. Efter lite om och med hamnade vi ensamma med vår duktiga engelska instruktor Bob – Bubble Bob. Vi borjade med det obligatoriska pooldyket foljt av 4a dyk i havet.. Ballt! (Vi var bäst.)

Eftersom vi inte var mätta på dykandet vid det laget hoppade vi på ytterligare 2 dagar och blev advanced divers och Johanna och Rikard får nu mera dyka till det mäktiga djupet av 30 meter.
Advanced openwater course, går ut på att lära sig orientera under vattnet till, Barbros fortjusning (?), hålla sig på samma nivå under vattnet, nattdyk (morkt, häftigt, läskigt men ascoolt!), djupdyk(30m) och sen lite glida runt och kolla in coola saker.

Ett extra plus var de enorma valarna bara någon meter fran båten (som annars inte är så vanliga). Tyvärr så hanns det inte med att ta några bilder på valarna, endast alla divemasters som hoppade i och forsokte jaga ikapp dem, utan storre framgång.

Nu har vi ett "fundive" kvar innan vi beger oss vidare soderut i Thailand!

Tack och hej sjogurka!

Välkommen till min nya blogg!

Om i vill kika på vad vi sysslade innan denna blogg tillkom.. får ni gå in på våran forsta!